Masai Mara - Reisverslag uit Kénia, Mali van Laura Aben - WaarBenJij.nu Masai Mara - Reisverslag uit Kénia, Mali van Laura Aben - WaarBenJij.nu

Masai Mara

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

06 Oktober 2013 | Mali, Kénia

Jambo lieve mensen in Nederland,

Het is weer even geleden dat ik iets van mezelf heb laten horen. Inmiddels heb ik weer van alles mee gemaakt en zal ik proberen alles kort te beschrijven zodat jullie geen uren hoeven te lezen.

Voordat de ouders van Loes waren gekomen zijn we een dag in Kisumu geweest met Hans en Bert (twee Nederlandse mannen). Kisumu is een van de grootste steden in Kenia. Hans is hier al meerdere malen geweest dus hij kon ons van alles vertellen en laten zien! Het hoogtepunt voor mij was dat ik weer eens een heerlijke pizza Hawaii heb gegeten, met een milkshake! Het was heerlijk om even een dag er tussenuit te gaan.

Zoals de meeste weten houd ik van structuur en vind ik het vervelend als ik niet voorbereid ben op iets wat gaat komen. Een vrijdag toen Loes en ik terug kwamen van het project was er ’s avonds geen eten bij de broeders en niemand kon ons uitleggen waar en of we eten kregen. Ik begreep er helemaal niks van. Alle broeders hadden hun mooiste kleren aan en Loes en ik liepen erbij alsof we gingen sporten. We reden richting Kisii en ondertussen begrepen we dat er iemand op bezoek kwam die schijnbaar erg belangrijk was. Bij aankomst zat er een hele forse blanke man met een (te grote) gouden ketting in een stoel. Het werd een lange (saaie) avond en iedereen was erg stil als deze man in de buurt was. Ik was blij dat we om half 9 ’s avonds eindelijk eten kregen, maar was weer iets minder blij toen ik hoorde dat ik de ingewanden van een geit op had. Op de terugweg werd het ons duidelijk dat het de ambassadeur van de Paus was die wij hadden ontmoet.

Afgelopen week zijn de ouders van Loes op bezoek geweest en hebben we hen de eerste dagen het project laten zien. Afgelopen woensdag zijn we naar Masai Mara vertrokken. Ik had van te voren geen idee wat ik er van moest verwachten. Het was een 8 uur durende reis er naar toe, maar dat was het meer dan waard! We hadden een gids en een busje waar we met 4 anderen meiden in zaten (2 Duitsers, een Tsjech en een Griek).
De eerste dag zijn we maar 2 uur het park in gegaan, maar we hadden gelijk al leeuwen, olifanten, giraffen, zebra’s, gnoes en buffalo’s gespot. Ons verblijf was in tenten net buiten het park. Dit waren erg luxe tenten met een toilet, douche en warm water! De tweede dag zijn we vroeg in de ochtend vertrokken en kwamen we eind van de middag weer terug. Ook hier weer een hele hoop dieren gezien, waaronder ook nijlpaarden, cheeta’s en krokodillen. Bij terugkomst zijn we nog een Masai-dorpje in gegaan waar de Masai mensen voor ons gingen dansen en een rondleiding gaven in het dorp. Bijzonder om te zien, maar ik betwijfel het in hoeverre dit dorpje ‘echt’ was, aangezien zij veel geld krijgen van de toeristen en allerlei dure spullen hebben zoals horloges en mobieltjes.
Vrijdag was de laatste dag voor ons in Masai Mara. We stonden vroeg op zodat we nog even het park in konden en daarna begonnen we weer aan onze lange reis terug. Onze gids heeft ons afgezet in Narok en vanaf daar pakten wij een matatu (een busje waar ze proberen zoveel mogelijk mensen in te stoppen). Deze zou eigenlijk maar tot Kisii rijden en vervolgens weer terug naar Narok. Wij zouden dus eigenlijk weer een andere matatu moeten pakken naar Mosocho. Maar voor geld doen ze hier alles. Dus hebben wij ze extra geld gegeven en ze hebben ons voor de deur van ons verblijf afgezet.

Gisteren zijn we met de ouders van Loes naar Kisumu gegaan, een van de broeders had aangeboden met ons mee te gaan zodat we met de auto konden gaan en hij ons alles kon laten zien.
We zijn eerst naar het Lake Victoria gegaan. Toen wij aankwamen rijden renden er al gelijk verschillende mensen op ons af om te vragen of ze onze auto konden wassen in het meer en of we een boottocht wilde toen. Ik had verwacht dat Lake Victoria erg toeristisch zou zijn, maar het gedeelte waar wij nu waren was totaal niet toeristisch. We hebben een kleine haven gezien waar iemand ons een rondleiding gaf, maar wij hadden het al snel gezien en zijn gaan lunchen. Vervolgens hebben we nog de markt bezocht. Als afsluiting zijn we nog naar de evenaar gereden om dat even vast te leggen op foto! Op de terugweg was het al donker, erg gevaarlijk om dan te rijden in Kenia. Overal verkeer/voetgangers, geen lichten, gaten in de weg, etc. Gelukkig waren we om 21.00 uur veilig thuis en kregen we nog heerlijke pannenkoeken.

De ouders van Loes zijn vanmorgen weer vertrokken naar Nairobi en vliegen vannacht weer naar Nederland. De foto’s van afgelopen week zal ik komende week erop zetten. Wij hebben volgende week weer een ‘normale’ week op het project en dus mijn volgende reisverslag zal waarschijnlijk pas weer over 2 weken zijn.

P.S. Papa, alvast een hele fijne verjaardag gewenst !!

  • 06 Oktober 2013 - 19:36

    Myrthe :

    Wauw... tof dat je al die dieren gezien hebt! Super cool. Voor de rest klinkt het allemaal maar eng en niet luxe hahaha. Gelukkig ben jij een kleine avonturier. Hopelijk vliegt de tijd voorbij en beleef je veel leuke dingen. Ik mis je. xx

  • 06 Oktober 2013 - 19:44

    Tosca:

    hee meis!! leuk je nog even gesproken te hebben:) jij hebt niet dezelfde leerdoelen als ik volgens mij;) haha, leuk dat je ook veel van het land kan zien:) geniet er nog van! xxx

  • 07 Oktober 2013 - 07:21

    Anna:

    Haha lau "lekker even naar de evenaar rijden" hihiiii enjoyyy xxx

  • 07 Oktober 2013 - 09:04

    Miriam:

    Weer een erg leuk verhaal. En tja jou gestructureerde leventje gaat echt niet lukken daar als ik het zo lees. En het idee dat je de ingewanden van een geit hebt zitten eten.....moet er niet aan denken. Brrr
    Geniet weer meisje van alles daar. xxx

  • 07 Oktober 2013 - 12:20

    Laura De Jong:

    Hee Laura,
    Leuk en spannend avontuur wat je bent aangegaan. En erg leuk om al die dieren te zien lijkt me! Kijk er naar uit om je foto's te zien!
    Succes deze week met t project! Xxxx Laura

  • 07 Oktober 2013 - 22:15

    Yvonne Klein Tank:

    Hallo Laura.
    We zijn na een zeer indrukwekkende week in Kenia weer terug in Nederland.
    Het was een geweldige ervaring voor ons en erg leuk om te zien waar jullie mee bezig zijn daar !
    We hebben samen een prachtige tijd gehad. Jullie kunnen nu uit gaan kijken naar het bezoek
    van je moeder over 5 weken !
    Groetjes Hugo en Yvonne

  • 08 Oktober 2013 - 19:58

    Henriëtte Van Der Aa.:

    hoi laura.

    Wat leuk om je reis verslagen te lezen.Wat maken jullie veel mee zeg en zeer indrukwekkende ervaring doe je op.En het idee dat je ingewanden op hebt brrrrrrr.En je ziet ook nog veel van het land.En dan al die wilde dieren lijkt mij een enorme belevenis.
    Geniet er maar van en tot de volgende keer.Ik kijk erg uit naar je volgende verslag.
    Groetjes van Henriette

  • 08 Oktober 2013 - 21:00

    Maria Biemans:

    Hoi Laura
    Leuk om iets te horen van jou heel spannend voor je
    Als je daar bent waardeer je pas hoe goed het thuis is.
    Geniet van alles en smakelijk eten heel veel lieve groetjes van Maria

  • 11 Oktober 2013 - 13:17

    Hugo Klein Tank:

    Hoi Laura,
    Mooie foto's, zal niet vaak meer voorkomen dat we samen op de evenaar staan!
    Loes en jij samen een goed weekend vanuit een regenachtig Nederland.
    Groet Hugo

  • 14 Oktober 2013 - 20:36

    Mirjam:

    Heeeeee Laura,

    Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen! Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad met de ouders van Loes. Als ik dat lees van dat "lekkere"eten wordt ik wel wat misselijk hahah. Gelukkig lees ik ook de lekkere dingen. Jullie maken daar wel ontzettend veel mee zo te lezen. Ook heb ik al een aantal erg mooie foto's gezien en blijf jullie dan ook zeker volgen! Heel veel succes de komende weken en geniet van al jullie avonturen!

    Liefs Mirjam

  • 14 Oktober 2013 - 20:51

    Rebecca Sieraal:

    Lieve Laura,
    Eindelijk een reactie van mij!
    Heel erg leuk om getuige te mogen zijn van deze bijzondere reis.
    Geweldig dat de cultuurverschillen jouw denken in verwarring brengen!
    Hoe smaakte de ingewanden van de geit: lekker????
    Enjoy and have fun!
    Groetjes (en een dikke knuffel) Rebecca



  • 15 Oktober 2013 - 16:46

    Bert Loohuis:

    Hoi Laura en Loes (want die zit toch naast je!!)
    Wij zijn nu weer 4 dagen terug in het koude landje en ik heb het nog koud.
    Hans en ik vonden het leuk jullie ontmoet te hebben en een dagje survival naar Kisumu te hebben gedaan. Onze safari was geweldig en wij hebben de big-five gezien in de Mara. Erg indrukwekkend en prachtig. De donderdag hebben we doorgebracht in Nairobi om de nodige souvenirs in te slaan voor het thuisfront. Zoals ik er nu over denk kom ik zeker weer in Kenia. De enigste negatieve ervaring heb ik gehad met een Indiase vrouw in Nairobi, verder alleen positieve ervaringen en me nergens onveilig gevoeld.
    Meiden geniet nog even van Kenia, want jullie gaan nu de hete zomer in. Ik ben na jullie rondreis in januari, erg benieuwd naar jullie verhalen. Kunnen we misschien eens afspreken.
    Intussen zijn we al weer bezig met geld inzamelen voor volgende projecten in Sikri en Oyugis.
    Groeten
    Bert Loohuis

  • 25 Oktober 2013 - 11:53

    Sandy:

    Oh laura wat ziet dat er allemaal geweldig uit ,zo bieeeezonder om mee te maken. Je zou bijna vergeten dat er ook een andere kant aan je verblijf is . Gr sandy

  • 27 Oktober 2013 - 18:30

    Jolanda Kanters:

    Hoi Laura,
    Wat leuk om je verhalen te lezen, je schrijft het echt leuk!!
    Echt super dat je zoveel dieren hebt gespot.
    En wat betreft jou structuurtje, daar zul je na die maanden wel aan gewent zijn.
    Het zal misschien wel moeilijker zijn om weer te wennen als je in ons geregelde landje terug bent, ha ha!!
    Je zult er vast wel heel erg naar uitkijken als jullie mam straks komt.
    Geniet van je leventje daar!!
    Heel veel lieve groetjes
    Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Kénia

Laura

Actief sinds 16 Juli 2013
Verslag gelezen: 1048
Totaal aantal bezoekers 11806

Voorgaande reizen:

07 September 2013 - 08 Januari 2014

Kenia

Landen bezocht: